Search This Blog

Thursday, December 5, 2024

Aqidah Salaf: Wujud Lama Sebelum Aqidah Ashairah dan Maturidiah

Pendahuluan
Dalam dunia Islam, pembahasan mengenai akidah atau kepercayaan asas umat Islam sering kali menimbulkan perdebatan dan kajian mendalam. Dua aliran akidah yang sering disebut ialah Ashairah dan Maturidiah, yang muncul sekitar abad ke-3 hingga ke-4 Hijrah. Namun, ramai ulama berpandangan bahawa akidah Salaf – iaitu akidah golongan awal umat Islam, khususnya para sahabat dan tabi’in – sudah wujud lama sebelum kemunculan kedua-dua aliran ini. Artikel ini akan menjelaskan mengapa akidah Salaf dianggap sebagai akidah asal umat Islam, perbezaan utama antara akidah Salaf dan aliran lain, serta bagaimana ia terus relevan hingga hari ini.


Definisi Aqidah Salaf

Aqidah Salaf merujuk kepada kepercayaan dan amalan generasi awal Islam yang mengikuti sunnah Nabi Muhammad SAW secara langsung tanpa banyak perbahasan falsafah atau pemikiran logik yang mendalam. Perkataan "Salaf" bermaksud "pendahulu," merujuk kepada para sahabat Nabi, tabi’in (generasi selepas sahabat), dan tabi’ tabi’in (generasi ketiga Islam).

Ciri-ciri utama Aqidah Salaf:

  1. Berpegang pada Al-Quran dan Hadis: Segala isu yang berkaitan dengan akidah dirujuk terus kepada nas-nas Al-Quran dan Hadis.
  2. Tolak Takwil Berlebihan: Salaf tidak mentakwilkan ayat-ayat mutasyabihat (ayat yang samar maknanya) kecuali berdasarkan dalil yang jelas.
  3. Sederhana dan Mudah Difahami: Aqidah Salaf tidak bergantung kepada perbahasan falsafah atau istilah teknikal yang sukar difahami oleh orang awam.

Kemunculan Ashairah dan Maturidiah

Selepas generasi Salaf, umat Islam menghadapi pelbagai cabaran, termasuk penyebaran falsafah Yunani dan pemikiran luar yang mempengaruhi pemahaman Islam. Ini menyebabkan lahirnya golongan mutakallimun (ahli teologi) yang menggunakan logik dan falsafah dalam menjawab cabaran tersebut.

  1. Ashairah: Diasaskan oleh Imam Abu al-Hasan al-Ash’ari (874–936 M), aliran ini bertujuan mempertahankan akidah Islam daripada serangan golongan Mu’tazilah yang berpegang kepada rasionalisme ekstrem.
  2. Maturidiah: Diasaskan oleh Imam Abu Mansur al-Maturidi (853–944 M), aliran ini berkembang di wilayah Timur seperti Asia Tengah dan juga bertujuan melindungi akidah Islam dengan pendekatan rasional.

Kedua-dua aliran ini memainkan peranan penting dalam mempertahankan Islam, tetapi pendekatan mereka yang menggunakan takwil dan logik sering kali berbeza daripada pendekatan akidah Salaf.


Perbezaan Utama Antara Aqidah Salaf dan Aqidah Ashairah/Maturidiah

1. Pendekatan kepada Ayat Mutasyabihat

  • Aqidah Salaf: Berpegang kepada prinsip "iman bilaa kayf" (beriman tanpa mempertanyakan bagaimana) terhadap sifat-sifat Allah. Contohnya, apabila Allah menyebut dalam Al-Quran bahawa Dia "bersemayam di atas Arasy," Salaf beriman kepada ayat ini tanpa mentakwilkannya secara terperinci.
  • Ashairah dan Maturidiah: Cenderung kepada takwil (penafsiran metaforik) untuk menjelaskan sifat Allah agar sesuai dengan logik akal, seperti mentafsirkan "bersemayam di atas Arasy" sebagai "menguasai Arasy."

2. Sumber Ilmu

  • Aqidah Salaf: Hanya bergantung kepada Al-Quran, Hadis, dan ijmak para sahabat.
  • Ashairah dan Maturidiah: Selain Al-Quran dan Hadis, mereka juga menggunakan akal dan kaedah logik dalam memahami akidah.

3. Penggunaan Falsafah dan Ilmu Kalam

  • Aqidah Salaf: Menolak penggunaan ilmu kalam (teologi spekulatif) dan falsafah dalam membahaskan perkara akidah kerana ia dianggap membawa kepada kekeliruan.
  • Ashairah dan Maturidiah: Menggunakan ilmu kalam untuk mempertahankan Islam daripada serangan pemikiran luar seperti falsafah Yunani dan Mu’tazilah.

Bukti Sejarah Keutamaan Aqidah Salaf

Aqidah Salaf terbukti wujud dan diamalkan oleh umat Islam sejak zaman Nabi Muhammad SAW lagi. Beberapa bukti utama ialah:

  1. Kehidupan Para Sahabat
    Para sahabat Rasulullah SAW, seperti Abu Bakar, Umar, Uthman, dan Ali, berpegang teguh kepada ajaran Islam tanpa melibatkan perbahasan falsafah yang mendalam. Mereka menerima ayat-ayat Al-Quran dan Hadis secara literal, kecuali jika terdapat dalil yang jelas menunjukkan maksud kiasan.

  2. Hadis Rasulullah SAW
    Nabi Muhammad SAW sering menekankan pentingnya berpegang kepada ajaran yang jelas tanpa mempertikaikan hal-hal ghaib. Baginda bersabda:
    "Sesungguhnya agama itu mudah..." (Riwayat Bukhari).

  3. Generasi Tabi’in
    Generasi tabi’in, seperti Imam Malik, Imam Abu Hanifah, dan Imam Syafie, juga mengamalkan pendekatan yang serupa dengan para sahabat dalam memahami akidah.


Relevansi Aqidah Salaf Pada Zaman Kini

Aqidah Salaf terus relevan kerana ia menawarkan pendekatan yang sederhana, jelas, dan bebas daripada kekeliruan falsafah. Dalam era moden yang penuh dengan cabaran pemikiran, umat Islam boleh merujuk kepada akidah Salaf sebagai panduan yang murni.

  1. Mengelakkan Kekeliruan
    Pendekatan "iman bilaa kayf" membantu umat Islam mengelakkan kekeliruan dalam memahami sifat-sifat Allah dan isu-isu ghaib.

  2. Kesatuan Umat Islam
    Dengan berpegang kepada akidah yang diasaskan pada Al-Quran dan Hadis tanpa takwil berlebihan, umat Islam dapat mengelakkan perpecahan yang disebabkan oleh perbezaan pendapat teologi.

  3. Penyelesaian bagi Pemikiran Moden
    Aqidah Salaf menawarkan jawapan yang jelas dan tegas terhadap cabaran ideologi moden seperti ateisme dan relativisme.


Kesimpulan

Aqidah Salaf adalah asas kepercayaan umat Islam yang wujud sejak zaman Nabi Muhammad SAW. Walaupun Ashairah dan Maturidiah memainkan peranan penting dalam mempertahankan Islam pada era mereka, akidah Salaf tetap dianggap sebagai rujukan utama kerana ia berpegang kepada ajaran yang asli dan murni. Dalam menghadapi cabaran pemikiran moden, umat Islam disarankan untuk kembali kepada prinsip-prinsip akidah Salaf yang sederhana dan jelas, agar keimanan mereka tetap teguh dan tidak tergugat oleh ideologi luar.

Semoga umat Islam sentiasa diberi petunjuk oleh Allah SWT untuk berpegang kepada jalan yang lurus, sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan generasi Salafus Soleh.

No comments: