Agama Kristian hari ini adalah salah satu agama terbesar di dunia, dengan jutaan penganut dari pelbagai latar belakang. Ramai orang percaya bahawa agama ini diasaskan oleh Nabi Isa (Yesus Kristus) berdasarkan ajaran-ajaran dan kehidupan baginda. Walau bagaimanapun, terdapat pandangan bahawa agama Kristian seperti yang kita kenali hari ini sebenarnya lebih banyak dibentuk oleh seorang tokoh lain, iaitu Paulus dari Tarsus, yang sering dirujuk sebagai "Rasul kepada Bangsa-Bangsa Bukan Yahudi." Artikel ini akan mengupas bagaimana ajaran-ajaran Paulus mempengaruhi perkembangan agama Kristian dan sejauh mana ia berbeza daripada ajaran asal Nabi Isa.
Nabi Isa: Pengajaran dan Misi
Nabi Isa adalah seorang tokoh Yahudi yang hidup pada abad pertama di wilayah Judea. Ajarannya berakar kuat dalam tradisi Yahudi, dan baginda sering menekankan pentingnya mengikuti Hukum Taurat. Dalam pelbagai riwayat Injil, Nabi Isa dilihat mengajar kasih sayang kepada sesama manusia, keadilan, dan taubat.
Namun, penting untuk difahami bahawa Nabi Isa tidak pernah menyatakan dirinya sedang mengasaskan agama baru. Baginda kerap kali menyebut bahawa baginda datang untuk "menggenapi" Hukum Taurat, bukan untuk menghapuskannya. Hal ini jelas apabila baginda bersabda:
"Janganlah kamu menyangka bahawa Aku datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapinya." (Matius 5:17)
Fokus ajaran Nabi Isa adalah pada reformasi spiritual dalam kalangan umat Yahudi, menyeru mereka kembali kepada iman yang sejati kepada Tuhan (Allah). Baginda juga mengkritik amalan keagamaan yang hipokrit, tetapi tidak pernah menunjukkan niat untuk meninggalkan Yahudi sebagai identiti agama.
Paulus: Perubahan Fokus Ajaran
Paulus, yang nama asalnya adalah Saulus, pada mulanya adalah seorang Yahudi Farisi yang sangat bersemangat menentang pengikut Nabi Isa. Namun, selepas pengalaman mistik di jalan ke Damsyik, Paulus mendakwa telah menerima wahyu langsung daripada Yesus yang bangkit. Pengalaman ini menjadi titik perubahan dalam hidupnya, dan beliau menjadi salah seorang tokoh paling penting dalam penyebaran agama Kristian di luar komuniti Yahudi.
Walaupun Paulus tidak pernah bertemu dengan Nabi Isa semasa hayatnya, beliau memainkan peranan besar dalam membentuk doktrin Kristian. Salah satu sumbangan utamanya adalah penekanan terhadap konsep "keselamatan melalui iman" dan penolakan terhadap keperluan mematuhi Hukum Taurat bagi bangsa bukan Yahudi. Dalam surat-suratnya, Paulus menegaskan:
"Manusia dibenarkan oleh iman, bukan kerana perbuatan hukum Taurat." (Roma 3:28)
Dengan doktrin ini, Paulus membuka pintu kepada bangsa bukan Yahudi untuk menjadi pengikut Kristian tanpa perlu memeluk Yahudi atau mengikuti amalan seperti berkhatan dan mematuhi diet halal. Langkah ini merupakan pergeseran besar daripada pendekatan Nabi Isa, yang menegaskan pematuhan kepada Taurat.
Konflik antara Paulus dan Pengikut Awal Nabi Isa
Pergeseran dalam ajaran ini membawa kepada konflik antara Paulus dan para pengikut asal Nabi Isa, terutamanya para rasul di Yerusalem seperti Petrus dan Yakobus (saudara Nabi Isa). Kisah Para Rasul dalam Perjanjian Baru dan beberapa surat Paulus sendiri mencerminkan ketegangan ini.
Sebagai contoh, dalam Galatia 2, Paulus mencatatkan perselisihan dengan Petrus mengenai cara bangsa bukan Yahudi harus diterima dalam komuniti Kristian. Paulus menuduh Petrus sebagai hipokrit kerana menarik diri daripada makan bersama bangsa bukan Yahudi apabila orang Yahudi lain hadir. Ketegangan ini menunjukkan perbezaan teologi yang signifikan antara Paulus dan pemimpin Kristian awal.
Para rasul di Yerusalem, yang lebih setia kepada ajaran Yahudi Nabi Isa, nampaknya tidak bersetuju sepenuhnya dengan pendekatan liberal Paulus terhadap Hukum Taurat. Namun, pengaruh Paulus semakin berkembang, terutamanya kerana usaha misinya di dunia Greco-Romawi.
Kristian: Agama Baru atau Cabang Yahudi?
Soalan penting yang timbul ialah: Adakah Paulus mencipta agama baru? Pandangan yang umum ialah Paulus tidak berniat untuk mencipta agama yang sepenuhnya terpisah daripada Yahudi. Sebaliknya, beliau percaya bahawa Yesus adalah penggenapan janji-janji Mesianik dalam kitab suci Yahudi.
Namun, dalam usaha Paulus untuk menjadikan ajaran Yesus dapat diterima oleh bangsa bukan Yahudi, beliau memperkenalkan idea-idea yang semakin memisahkan Kristian daripada akarnya. Ini termasuklah:
- Penekanan pada Yesus sebagai Tuhan: Paulus adalah salah seorang tokoh awal yang menekankan keilahian Yesus, yang kemudian menjadi doktrin utama dalam Kristian.
- Keselamatan melalui iman sahaja: Doktrin ini berbeza daripada tradisi Yahudi yang menekankan pentingnya amal dan pematuhan hukum.
- Penolakan terhadap Taurat bagi bangsa bukan Yahudi: Dengan membebaskan pengikut baru daripada kewajipan Taurat, Paulus meletakkan asas untuk Kristian menjadi agama universal.
Ajaran Paulus dan Pembentukan Kristian
Selepas kematian para rasul asal, ajaran Paulus menjadi semakin dominan dalam gereja Kristian. Surat-suratnya dimasukkan ke dalam Perjanjian Baru, dan teologi beliau menjadi asas bagi kebanyakan doktrin Kristian moden.
Sebaliknya, ajaran-ajaran Nabi Isa sering ditafsirkan semula melalui lensa Paulus. Sebagai contoh, khutbah di atas bukit (Matius 5-7), yang menekankan amalan etika dan moral, sering dianggap sekunder berbanding doktrin keselamatan melalui iman.
Penutup
Adalah jelas bahawa agama Kristian seperti yang kita kenali hari ini banyak dipengaruhi oleh Paulus daripada Nabi Isa sendiri. Walaupun Nabi Isa merupakan pusat iman Kristian, ajaran-ajaran Paulus yang membentuk kerangka teologi agama ini, terutamanya dalam hal keselamatan, keilahian Yesus, dan hubungan dengan Hukum Taurat.
Pandangan ini tidak bermakna untuk merendahkan peranan Nabi Isa dalam agama Kristian, tetapi ia menekankan perbezaan antara ajaran asal baginda dengan bentuk akhir agama ini. Dalam erti kata lain, Kristian yang wujud hari ini adalah hasil evolusi sejarah dan teologi, dengan Paulus memainkan peranan penting sebagai arkitek agama yang universal.
Pandangan ini mengundang kita untuk merenung semula asal-usul agama dan sejauh mana ia mencerminkan ajaran pengasasnya. Adakah agama Kristian hari ini benar-benar mencerminkan misi Nabi Isa, atau adakah ia lebih merupakan hasil usaha Paulus untuk menyesuaikan ajaran itu kepada konteks budaya dan sosiopolitik dunia Greco-Romawi? Soalan ini terus menjadi topik perbincangan dalam kajian sejarah agama dan teologi.
No comments:
Post a Comment