Search This Blog

Thursday, December 5, 2024

Perdebatan Ilmiah antara Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Ata’illah Al-Iskandari: Satu Kajian Komprehensif

Perdebatan antara Ibnu Taimiyyah (1263-1328) dan Ibnu Ata’illah Al-Iskandari (1250-1309) adalah salah satu wacana penting dalam sejarah intelektual Islam yang mencerminkan perbezaan pendekatan terhadap akidah, tasawuf, dan hubungan dengan wahyu. Kedua-dua tokoh ini berasal dari latar belakang yang berbeza: Ibnu Taimiyyah adalah seorang ulama Hanbali dan pembaharu agama yang terkenal dengan pendekatan literal dan tekstualis, manakala Ibnu Ata’illah Al-Iskandari adalah seorang tokoh sufi besar yang menyumbang kepada pengembangan Tarekat Syadziliyah.

Artikel ini akan mengupas isu-isu utama dalam perdebatan mereka, perbezaan metodologi, dan pengaruh masing-masing dalam tradisi Islam.


Latar Belakang Tokoh

Ibnu Taimiyyah

Ibnu Taimiyyah lahir di Harran (kini di Turki) dan merupakan seorang ulama yang tegas mempertahankan akidah salaf. Beliau menolak sebarang unsur bid’ah atau inovasi dalam agama, termasuk amalan tasawuf tertentu yang menurutnya menyimpang daripada syariat. Dalam karya-karyanya seperti Dar’ Ta’arud al-‘Aql wa al-Naql dan Al-Istiqamah, beliau sering menekankan kepentingan kembali kepada Al-Quran dan Sunnah dengan tafsiran yang literal.

Ibnu Ata’illah Al-Iskandari

Ibnu Ata’illah, yang berasal dari Mesir, adalah seorang sufi yang menjadi murid kepada Abul Abbas Al-Mursi, penerus Sheikh Abu Hasan Al-Syadzili. Karya-karyanya, termasuk Hikam dan Lata’if al-Minan, menjadi rujukan utama dalam dunia tasawuf. Beliau menekankan pentingnya hubungan spiritual dengan Allah, termasuk melalui zikir dan tawakal, serta pengamalan tasawuf sebagai jalan menuju kesucian jiwa.


Asas Perdebatan

Perdebatan antara Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Ata’illah berpusat pada isu-isu yang berkaitan dengan tasawuf dan teologi. Ibnu Taimiyyah sering mengkritik aspek-aspek tertentu dalam tasawuf yang dianggapnya melampaui batas syariat, manakala Ibnu Ata’illah mempertahankan pendekatan tasawuf sebagai cara mendekatkan diri kepada Allah.


1. Konsep Tawakkul dan Usaha

Salah satu isu utama yang diperdebatkan ialah konsep tawakkul (bergantung sepenuhnya kepada Allah). Dalam Hikam, Ibnu Ata’illah menekankan bahawa tawakkul adalah penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah setelah berusaha, tetapi penyerahan itu lebih mendalam daripada sekadar tindakan luaran. Beliau menyatakan:

“Tangguhkan usaha untuk mencari keinginanmu, tetapi jangan tangguhkan usaha untuk mencari Tuhanmu.”

Ibnu Taimiyyah, bagaimanapun, mengkritik pendekatan ini dengan menyatakan bahawa ia berpotensi mengabaikan usaha manusia secara praktikal. Dalam pandangannya, tawakkul tidak boleh menjadi alasan untuk pasif atau meninggalkan tanggungjawab dalam kehidupan duniawi. Menurut beliau, syariat Islam menuntut keseimbangan antara usaha dan kebergantungan kepada Allah.


2. Hubungan Antara Wahyu dan Pengalaman Spiritual

Ibnu Taimiyyah sangat menekankan bahawa wahyu adalah satu-satunya sumber kebenaran yang mutlak. Beliau berhujah bahawa pengalaman spiritual individu, termasuk yang dijelaskan oleh para sufi seperti Ibnu Ata’illah, tidak boleh menjadi asas hukum atau akidah. Ibnu Taimiyyah dalam Majmu’ al-Fatawa menyatakan bahawa banyak pengalaman mistik boleh dipengaruhi oleh syaitan atau hawa nafsu.

Sebaliknya, Ibnu Ata’illah menegaskan bahawa pengalaman spiritual, jika berasaskan syariat, adalah manifestasi dari hubungan yang mendalam dengan Allah. Dalam Lata’if al-Minan, beliau mempertahankan keabsahan pengalaman mistik sebagai sebahagian daripada perjalanan spiritual seorang hamba. Baginya, pengalaman tersebut tidak bertentangan dengan wahyu tetapi melengkapkan pemahaman seseorang terhadap ajaran agama.


3. Zikir dan Pengamalannya

Ibnu Ata’illah memberikan penekanan yang besar terhadap amalan zikir dalam membentuk hati yang suci. Dalam pandangan beliau, zikir bukan sahaja amalan lisan tetapi juga proses untuk menyucikan hati daripada duniawi dan mengingati Allah dalam setiap aspek kehidupan. Karya Hikam penuh dengan refleksi tentang keutamaan zikir sebagai jalan menuju keikhlasan dan kedekatan dengan Allah.

Ibnu Taimiyyah, walaupun tidak menolak zikir, mengkritik bentuk-bentuk tertentu yang dianggap menyimpang dari ajaran Nabi Muhammad SAW. Beliau berhujah bahawa amalan seperti menyebut nama Allah secara tunggal (ism al-mufrad) atau bentuk zikir yang tidak disandarkan kepada sunnah adalah bid’ah. Menurutnya, zikir mestilah dilakukan berdasarkan cara yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW.


4. Konsep Takdir dan Kebebasan Manusia

Dalam perbincangan tentang takdir (qada’ dan qadar), Ibnu Ata’illah menekankan penerimaan penuh terhadap kehendak Allah. Beliau menulis dalam Hikam:

“Barangsiapa yang menginginkan sesuatu selain apa yang Allah kehendaki, maka ia akan terus berada dalam kebingungan.”

Ibnu Taimiyyah, bagaimanapun, berhujah bahawa penerimaan takdir tidak boleh menjadi alasan untuk fatalisme. Dalam pandangan beliau, manusia memiliki tanggungjawab terhadap pilihan mereka, walaupun semuanya berlaku dalam kehendak Allah. Ibnu Taimiyyah menyeru kepada keseimbangan antara pengakuan terhadap takdir Allah dan usaha manusia.


5. Kritik terhadap Wahdatul Wujud

Walaupun Ibnu Ata’illah tidak secara langsung mendukung konsep wahdatul wujud (kesatuan wujud) yang dikembangkan oleh Ibn Arabi, pendekatan tasawufnya sering dikaitkan dengan pemikiran ini. Ibnu Taimiyyah, yang secara tegas menolak wahdatul wujud, menganggap idea ini bertentangan dengan tauhid kerana ia mengaburkan perbezaan antara Allah dan makhluk.

Ibnu Ata’illah menjelaskan bahawa pengalaman spiritual adalah perasaan dekatnya seseorang kepada Allah, bukan penghapusan perbezaan antara Tuhan dan hamba. Namun, Ibnu Taimiyyah tetap skeptis terhadap apa-apa konsep yang menurutnya boleh membawa kepada penyelewengan akidah.


Kesimpulan dan Implikasi

Perdebatan antara Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Ata’illah Al-Iskandari mencerminkan dua pendekatan berbeza dalam memahami Islam. Ibnu Taimiyyah mewakili pendekatan yang lebih literal dan tegas terhadap wahyu, sementara Ibnu Ata’illah menekankan aspek spiritual dan transformasi hati.

Kedua-dua tokoh ini memberikan sumbangan besar kepada dunia Islam, walaupun perbezaan mereka sering membawa kepada perpecahan dalam kalangan pengikut. Perdebatan ini juga menunjukkan keperluan untuk menghargai kepelbagaian dalam tradisi Islam sambil tetap berpegang kepada prinsip asas agama.

Pemikiran Ibnu Taimiyyah terus mempengaruhi gerakan Salafiyyah dan pendekatan literalis terhadap agama, manakala karya-karya Ibnu Ata’illah kekal relevan dalam dunia tasawuf sebagai panduan untuk perjalanan spiritual. Perbezaan ini, jika dilihat dengan semangat saling menghormati, boleh menjadi sumber kekayaan intelektual dan spiritual dalam Islam.

No comments: